נוף מדברי. צילום: יהודה עצבה

שלח לחמך

נכתב על ידי: ברוך דגני

לאחר שחרורי מצה"ל בשנת 1975 הועסקתי כמאבטח במתחם משרד החוץ הישן בירושלים. באחד הימים, כשעמדתי בשער פנה אלי אחד מהאנשים והסב את תשומת ליבי לתיק ג'יימס בונד המונח במגרש החנייה. ניגשתי לתיק הצמדתי את האוזן להקשיב האם יש בתיק שעון מתקתק (מעשה אוילי) כדי לוודא שאין פצצה בתיק.

לאחר מספר שניות הרמתי את התיק וחזרתי לשער הכניסה לבודקה כדי לבדוק את תוכן התיק . והנה להפתעתי התיק הכיל שטרות של מאה דוללר מסודרים בחבילות . בסמוך אלי עמד מאבטח נוסף אשר הציע לי : ברוך קח את התיק ותברח לא ראיתי אותך" דחיתי את הצעתו ומסרתי את התיק לקב"ט המשרד. למחרת כששבתי למשמרת הצהריים קרא לי הקב"ט ציין אותי לשבח וסיפר כי התיק היה שייך למנכ"ל משרד החקלאות שעמד לטוס באותו יום לחו"ל.

כמובן קיבלתי ממנו מכתב תודה . ותעודת הערכה מחברת מודיעין אזרחי. המקביל לעבודתי במשרד החוץ עבדתי כמורה לשל"ח (שדה לאום חברה) בבית הספר האזורי "אבן העזר" במושב נחם. כיאה לאותם ימים נסענו עם השמיניות לטיול בן ארבעה ימים לסיני בדרכנו לשארם עצרנו ביטבתה לארוחת צהריים .
אני הורדתי עימי את התיק עם המפות ארוחת הצהריים והכסף לניהול הטיול לארבעה ימים בסך 20.000 לירות. בתום הארוחה קמתי לזרז את התלמידים לעלות לאוטובוסים כי עלינו להגיע לפני רדת החשיכה לשארם. לאחר נסיעה של כשעתיים עצרנו שוב בנואייבה והנה אני מסתכל על הספסל לידי ואיני מוצא את התיק .
חשבתי שמא חברי המורה השני לשל"ח חמד לצון והעלים את התיק כששאלתי אותו ענה בשלילה .מיד נזכרתי כי השארתי את התיק עם כל הכסף ביטבתה. התקשרתי אליהם בדחיפות וסיפרתי למנהל האתר כי שכחתי תיק עם סכום כסף רב לאחר מספר דקות חזר אלי ואמר: "אדוני אין כאן שום תיק". עמדתי במקומי חסר אונים לא ידעתי מה לעשות,השמועה נפוצה כאש בשדה קוצים כאשר כל התלמידים מארבעת האוטובוסים סביבי.

במצבי הנואש, אחד התלמידים ממושב גפן שלף את כובע הטמבל שהיה לראשו והכריז - חברה זה ברוך. אנחנו חייבים לעזור לו, כל אחד ישליך לכובע כסף כפי יכולתו ואף הניח בכובע מאתיים לירות וכך כל התלמידים שלפו את ארנקיהם ויאמר לשיבחם אספו 14.000 לירות. עמדתי שם משתומם וכשדמעות חונקות את גרוני הודתי לכולם.
המשכנו בנסיעה והטיול עבר בנעימים . הכסף חזר אלי כעבור שנתיים. ע"י קצין משטרה בשם מנור מהצפון אשר גנב את הכסף נתפס, נשפט נקנס ופוטר מהמשטרה.